BABOENHOL - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van erikainparamaribo - WaarBenJij.nu BABOENHOL - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van erikainparamaribo - WaarBenJij.nu

BABOENHOL

Door: Erika Landkoer

12 November 2008 | Suriname, Paramaribo

Afgelopen zondag met een heel stel naar Baboenhol geweest, ergens aan de Suriname rivier, wel 2 uren rijden vanuit de stad. Maar het was de moeite waard, kijk maar naar de foto’s. Je moet naar zulke plaatsen altijd je eigen eten en drinken meenemen. In een grote “tent” hebben we gebivakeerd (niet overnacht, hoor). Hangmatten tussen de bomen gespannen. Heerlijk gezwommen, ook nog onweer en buien gehad, waardoor de terugweg afgelegd moest worden op een heel slecht wegdek. Ook nog gevaren naar een dorpje Nwlombee, met een “bakkerij”, waar ze heerlijk brood bakken voor verschillende dorpen in de buurt.
Sorry Wes, Baboenhol is geen gat met bavianen ............

Met het huis zijn we al een heel eind. Het is de bedoeling dat we volgende week o.a. het gedeelte boven de ramen en deuren storten. Gelukkig dat we regelmatig gaan kijken. Gisteren bijvoorbeeld kwam ik tot de ontdekking dat er in onze badkamer geen raam zit, terwijl het wel op de tekening is aangegeven. Ook van een logeerkamer was de deur aan de verkeerde kant geplaatst. Dus dat werd afbreken. Het wordt een leuk huis, al zeg ik het zelf. Niet zo groot (ik hou niet van schoonmaken), maar wel een groot terras en grote garage.

Maar eerst gaan we morgen broer Erik (van Frank) verwelkomen, die hier komt optreden met een band. Daarover de volgende keer meer (omdat we nu zelf nog niet veel weten).

• 13 November 2008 - 20:25

Babs:

D8 ook aan bavianen, ben nu wel nieuwsgierig waar de naam vandaan komt dan... Mooie foto's zeg, jammer van die dikke vent in die hangmat, hahahahahaha!Groetjes, ook aan de hondjes natuurlijk!

• 14 November 2008 - 22:31

Mieke:

hoi lieve mensen,wat is het daar prachtig zeg!mooie omgeving.foto's en een lekkere hangmat?????je haalt ze er zo uit de luilakken hahahahaha heerlijk genieten luitjes het is jullie gegunt!fijn te zien dat jullie huisje ook van de grond komt nu,nou tot krabbels maar weer! mieke

• 16 November 2008 - 14:42

Jaap:

Hoi,
    Is Baboenhol te vergelijken met Cola kreek?
    Suggestie: Nu Erik en bandleden bij jullie zijn: tegelijk gebruiken als goedkope arbeidskrachten voor het bouwen van jullie huis.
    Groetjes uit een nat Middelstum.

• 07 December 2008 - 19:19

Bernd :

Trouwens een historische plaats in Sranan. Vroeger hete het ook Tijgershol en het was de plaats waar volgens eigen zeggen Aphra Behn ten tijde van Baron Francis Willoughby of Parham heeft gewoond. Aan de overkant een stuk ten noorden, dus richting Paramaribo lag de Parhamhill en de plantage van Willoughby. Later werd in de buurt van Babunhol door de zusters van Cornelis van Aerssen van Sommelsdijck en een groep labadisten de plantage la Providence gesticht. Hier is rond 1700 ook Maria
    Sibylla Merian voor haar onderzoekstocht geweest- op het ogenblijk in Paramaribo heel actueel. Dus nog een klein verhaaltje erbij.