Even lekker weg in NL - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van erikainparamaribo - WaarBenJij.nu Even lekker weg in NL - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van erikainparamaribo - WaarBenJij.nu

Even lekker weg in NL

Door: Erika Landkoer

21 Oktober 2008 | Suriname, Paramaribo

We waren er even tussenuit, 3 weken. Tante Juul in Lelystad vierde n.l. haar 90ste verjaardag. En zo iets mag je natuurlijk niet zomaar voorbij laten gaan.
We hebben de bouw stilgelegd. En hebben 3 weken bij de kinderen en kleinkinderen doorgebracht in Nunspeet en Amersfoort. De eerste week was Frank grieperig. Had nergens zin in, dan alleen maar op de bank liggen. Het waren gezellige weken, alleen waren we het weer niet meer gewend, dan weer lange mouw, dan weer korte mouw, dan weer regen, dan weer zon.
Maar goed, we zijn weer terug. En volop aan het bouwen. De afgelopen week was er maar 1 arbeider die werkte, vanwege ruzie zijn de andere weggebleven. Vandaag zijn ze weer met zijn drieen. Tot nog toe is het droog daar aan die kant. Hier in de Lizelaan krijgen we bijna elke dag een flinke bui van enkele minuten, goed voor de planten, vind ik. Heel plaatselijk regent het dan.

Het is hier niet zoals in Nederland als je een hypotheek afsluit, dat je dan wat terugkrijgt van de belasting. Je betaalt 7% rente als je geen garage en geen terras bouwt. Bij 11% rente, krijg je pas hypotheek als het dak er al op zit!!!!
En ze hebben liever klanten die bijna niet kunnen rondkomen, vanwege de hoge maandlasten van de hypotheek. Bijvoorbeeld bij jonge gezinnen. Als er dan weer een baby wordt geboren, en de kosten van levensonderhoud stijgen, dan kan men de schuld niet meer aflossen en wordt het nog niet afgebouwde huis ingenomen door de bank en voor een vriendenprijsje verkocht aan relaties/vriendjes van de bankmensen. En de meeste banken hebben liever dat je hier een baan hebt, dan dat je bijvoorbeeld geld ontvangt van het Abp in Nederland. We hebben de laatste weken echt versteld gestaan van zulke verhalen. Maar goed, wij bouwen lekker verder. Jammer dat de Euro hier heel snel daalt en het materiaal snel in prijs stijgt.
Gisteren, maandag, hadden we weer een vrije dag, vanwege 155 jaar immigratie Chinezen. In de stad waren er festiviteiten. Maar het was zo druk en je kon je auto nergens kwijt. Dus hebben we alles maar via de televisie gevolgd.
Ik laat weer van me horen, als er nieuws is (bijvoorbeeld als er in Nunspeet bij de familie Landkoer gezinsuitbreiding is). Dagdag.

• 22 Oktober 2008 - 14:47

Babs:

Hi mama, Leuk gedaan weer en mooie foto's. Fijn dat jullie toch de hypotheek rond hebben gekregen, zeg! Doeiiii

• 11 Januari 2009 - 16:00

Dennnis:

leuk te zien hoe jullieleven ik ben net terug uit thailand heb daar 1,5 jaar gewoond en gewerkt