Eerste steen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van erikainparamaribo - WaarBenJij.nu Eerste steen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van erikainparamaribo - WaarBenJij.nu

Eerste steen

Door: Erika Landkoer

28 Augustus 2008 | Suriname, Paramaribo

Woensdagmiddag 27 augustus om 17.00 uur hebben we de eerste steen (of liever gezegd: de eerste drie stenen) gelegd.
Een super klein feestje hebben we er van gemaakt. Het was de bedoeling om het op vrijdag te doen, en toen werd het donderdag en toen hoorden we dinsdagavond dat het woensdag werd. Dus degenen die al heel lang hebben gezegd er bij te willen zijn, die zijn gewaarschuwd (maar waren verhinderd). Met de arbeiders en enkele vrienden waren we er toch met zijn 12-en.
Onder de eerste steen zijn muntjes gelegd, dat schijnt zo te horen. Ja, wij doen dit ook maar voor het eerst. Ook heb ik een doos met een gleuf erin, klaar gelegd, voor een bijdrage voor de arbeiders. Spikri dosoe of te wel spijkerdoos heet dat.

Maar voordat het woensdag werd is er al heel veel werk verzet. De aannemer die voor ons zou werken, liet zich niet zien, toen is onze vriend Henri zelf het dorpje Marienburg ingegaan om werkers te zoeken. Dit is hem gelukt. Maar enkele van hen zijn toch maar liever lui dan moe. Ook hebben we gemerkt dat er niet wordt gewerkt als Frank en Henri afwezig zijn. Met als gevolg dat er op een avond bij het licht van 2 auto’s moest worden doorgewerkt, omdat de volgende dag de firma Subema met zijn enorme wagens zou komen om beton te storten.

Oh ja, bij het graven (alles zonder machines) kwamen ze af en toe boomstronken tegen. Toen hebben we maar de verkavelaar gebeld en gevraagd om een tractor te sturen om die stronken weg te halen. Het ontbossen is blijkbaar niet zo netjes gegaan, heel in het begin.
Tot nog toe ben ik er bijna dagelijks geweest. Ik voel me al helemaal thuis in de Ibisweg te Leliëndaal

• 29 Augustus 2008 - 07:52

Jaap & Jeanet:

Gefeliciteerd.

• 11 September 2008 - 06:27

Theo En Marry:

Leuk hè. Zo zie je hem op de (bouw)foto's in Suriname en zo heb je hem weer aan de telefoon in Nederland. Ik hoorde van Arie Paauwe dat jullie elkaar nog gesproken hebben. Ziet er allemaal indrukwekkend uit. Succes (zo te zien en te lezen heben jullie dat hard nodig).

Groet,

Theo en Marry